Första pallplatsen för Niclas - och nära seger

16-årige Niclas Olsson kunde åka hem från helgens tävlingar i VW Polo Cup på Lausitzringbanan i Tyskland med sin första pallplats i mästerskapet. Niclas blev trea i helgens första heat efter en mycket stark körning.

- Det var verkligen kul, säger Niclas. Jag har varit lite försiktig i
inledningen på säsongen och jag har velat komma in i det här utan att göra några kostsamma misstag. Nu släppte jag på och då kom också resultatet.

Men Niclas nöjde sig inte med det. Under söndagens tävling gick Niclas i mål som segrare men efter målgång tilldömdes han en bestraffning som
gjorde att han hamnade utanför poängplats.

- Jag hade en jättefajt med tvåan i loppet, säger Niclas. Tyvärr var vi
bägge lite för hårda mot varandra och domarna hade bestämt sig för att
stämma i bäcken. Visst känns det trist att segern förvandlades till en
nollpoängare men jag fick kvitto på att jag tillhör toppen.

Niclas bror Patrik, som själv kom tvåa i mästerskapet i fjol, var på plats
för att hjälpa till.

- Jag hjälpte Niclas med spårval och inställningar på bilen, säger Patrik.
Niclas är väldigt duktig på att ta till sig råd och han såg till att
förbättra sig kontinuerligt. Han kommer att bli väldigt farlig för de
andra framöver.

Med helgens resultat tog Niclas ett steg upp från nionde till femte plats
i mästerskapet. Nästa tävling går på Norisring i Tyskland den 22-24 juni.



________

Fina placeringar för Niclas Olsson

Niclas Olsson är med sina sexton når yngst i VW Polo Cup men det hindrade honom inte från att ta flera fina skalper när säsongens tredje och fjärde deltävling kördes på Oschersleben i Tyskland. På lördagen slutade Niclas femma och på söndagen åtta.

- Nu har jag börjat finna mig tillrätta i bilen och då går det undan,
säger Niclas. Jag slog norrmannen Stian Paulsen i kampen om femteplatsen i lördags och i dag blev jag åtta efter en uppkörning från 14:e startruta.

Niclas kvalade in som sjua till söndagens tävling men han blev tillsammans med en rad andra förare nedflyttade i startlistan efter att ha kört sitt snabbaste varv under gulflaggssituation ute på banan. Storebror Patrik Olsson var på plats på Oschersleben för att skjutsa runt Volkswagens gäster runt banan och han passade på att stötta Niclas.

- Niclas var inte ensam om att göra det misstaget, säger Patrik. Men han reparerade skadan med besked i loppet och körde otroligt snabbt. Niclas börjar lära sig bilen nu och han kommer att bli livsfarlig för de andra framöver.

Niclas for fram som en furie i det andra heatet och tog sig om den ene
konkurrenten efter den andre. Tyvärr blev Niclas påkörd och fick
framvagnen förstörd vilket gjorde att han tappade tid men trots det
lyckades han köra ikapp konkurrenterna.

- Hade bilen fungerat ordentligt hade jag tagit sjätteplatsen, säger
Niclas. Nu börjar det kännas riktigt bra och med ett bra kval ska jag
kunna ha en chans på en pallplats nästa gång.

Efter helgens tävlingar på Oschersleben ligger Niclas på en sammanlagd
nionde plats i tabellen med sina 48 poäng.

 

_________

Snabb Niclas fick problem i premiären

16-årige Niclas Olsson från Göta gjorde i helgen sin internationella
racingdebut när VW Polo Cup hade säsongspremiär tillsammans med DTM på Hockenheim Ring i Tyskland. Efter ett bekymmersamt kval där Niclas hade problem att hitta rätt lufttryck i däcken startade han på en 14:e startruta. Men till tävlingen hade Niclas fått fart på bilen och flög fram genom startfältet.

- Jag vet inte hur många placeringar jag plockade under inledningsvarven, säger Niclas. Bilen gick otroligt bra och jag hade inga problem att hänga med. Det funkade fantastiskt bra!

Men Niclas blev sedan ett oskyldigt offer när två konkurrenter kolliderade framför honom. Niclas gjorde vad han kunde för att undvika en sammanstötning men slog ändå sönder hjulupphängningen på sin VW Polo.

- Efter den smällen ville inte bilen svänga längre och jag tappade massor
av tid och placeringar, säger Niclas. Det var synd, jag hade en poängplats på gång, men det var inget att göra.

Niclas tappade ned till en slutlig 15:e plats men är trots det nöjd med
helgens insats.

- Nu vet jag hur bilen fungerar till nästa gång och då kommer vi att kunna anpassa den snabbare till min körstil, säger Niclas. Jag hade snabbaste tid av alla på mittsektorn av banan och det visar att vi hittade rätt till slut. Nästa gång kommer jag att vara med där uppe från början och då får de andra se upp.

_________

NICLAS I TOPPFORM - TESTAR I TYSKLAND

Nu startar säsongen på allvar för 16-årige Niclas Olsson från Göta. På
onsdag den 4 april börjar årets första test i VW Polo Cup. Testet körs i
Oschersleben, Tyskland, och Niclas ser fram emot att få sätta sig bakom ratten efter en lång vinter.

- Det kommer att bli jättekul, säger Niclas. Jag har laddat för det här
hela vintern och allt känns perfekt. Först och främst vill jag lära känna
bilen ordentligt, i andra hand prestera ett par bra varvtider för att
sätta mig i respekt hos de andra.

Niclas är nyss hemkommen från ett träningsläger i södra Tyskland,
arrangerat av Volkswagen. Samtliga deltagare i VW Polo Cup var inbjudna att delta och de bjöds bland annat på ett tufft konditionstest.

- Jag var en av fem förare som klarade testet, säger Niclas. Jag tror att
det var mer än en förare som fick sig en tankeställare efter den resan.
Jag har alltid tränat hårt och det var verkligen kul att få kvitto på att
jag är i toppform inför säsongsstarten.

Förra säsongen blev Niclas bror Patrik tvåa i VW Polo Cup. Patrik kommer att göra vad han kan för att stötta sin bror i mästerskapet.

- Jag har massvis med erfarenhet från VW Polo Cup, säger Patrik. Jag
känner banorna och bilen och framförallt känner jag Niclas bättre än någon annan. Jag tror att Niclas har bra förutsättningar att göra fina resultat redan under sin debutsäsong.

________

NICLAS OLSSON

Niclas Olsson, 16 år, kommer från Göta, strax utanför Göteborg och kör för Kungliga Automobil Klubben, KAK. Han började med motocross när han var tre år och övergick till gokart när han var åtta år gammal. Sedan dess har Niclas samlat på sig mängder med segrar och pallplatser i olika klasser. Vid 15 års ålder debuterade Niclas i Volvo Original och redan under sitt allra första träningspass underskred han banrekordet. Niclas fortsatte med att vinna mästerskapet 2006, den förste junior som har tagit hem titeln sedan serien startade 1971. Niclas siktar, precis som storebror Patrik, på att göra en internationell karriär som racerförare.

_________

VOLKSWAGEN POLO CUP

Volkswagen Polo Cup körs som supportklass till det tyska
standardvagnsmästerskapet, DTM, där bland annat Mattias Ekström, Mika Häkkinen och de andra storstjärnorna kör. Klassen har en stor publik, i genomsnitt cirka 85 000 åskådare per tävlingshelg, och är därmed oerhört attraktiv för förare och sponsorer. Bilarna som används är identiska och prepareras av Abt Sportsline. Bilen, en Volkswagen Polo, är helt ombyggd för racing och har en tvåliters motor på 150 hästkrafter och hela ekipaget väger 1060 kilo. Förarna i Volkswagen Polo Cup får också genomgå ett omfattande träningsprogram vid sidan av själva tävlandet - förutom fysisk träning ingår att lära sig hur man hanterar media, sponsorer och partners. Säsongen 2007 startar den 21-22/4 på Hockenheim.
_________


PATRIK OLSSON STÄLLER OM SIKTET TILL 2008

Patrik Olsson hoppar av årets tyska SEAT Supercopa-mästerskap. Anledningen
är att Patriks största sponsor av marknadsföringsmässiga skäl vill skjuta
upp satsningen ett år. Den här säsongen satsar Patrik i stället på att
fördjupa samarbetet med det stall han skulle ha kört för, T.A.C. LogiPlus
Racing, och att hjälpa fram brodern Niclas i VW Polo Cup, det mästerskap
han själv blev tvåa i 2006.

 - Jag ser det här som en utmärkt möjlighet för mig att utvecklas, säger
Patrik. Vi hade kunnat ta en billigare styrning men ibland är det bättre
för karriären att avstå från att köra. Nu kan jag fortsätta samarbetet med
min sponsor och LogiPlus med sikte på 2008 och jag kommer med
stallets hjälp att kunna stötta Niclas i VW Polo Cup.

Samarbete med T.A.C. LogiPlus innebär att Patrik kommer att jobba som
testförare och instruktör samtidigt som han kommer att kunna ta del av
stallets omfattande förarutvecklingsprogram. T.A.C. LogiPlus, som är ett
av toppstallen i SEAT Supercopa, erbjuder ett helhetskoncept för unga
talanger och stallchefen Thilo Matheis har haft ögonen på Patrik en längre
tid.

- Patrik är en exceptionell talang vilket han visade under fjolårets Polo
Cup, säger Matheis. När det stod klart att Patrik inte skulle kunna tävla
för oss i år var det viktigt för oss att ändå erbjuda en lösning som
möjliggör ett framtida samarbete. Vi kommer också att jobba för att Patrik
ska kunna göra ett eller annat inhopp för oss i år.

Och som racerförare vill ju Patrik helst av allt sitta bakom ratten på en
tävlingsbil.

- Vi tittar på flera alternativ, säger Patrik. Jag är väldigt intresserad
av att köra något långlopp i Europa och vi håller även dörren öppen för
tävlingar på hemmaplan. Även om jag inte kommer att köra ett helt
mästerskap i år kommer jag att få den tid jag behöver ute på banan, om
inte mer.


________

PATRIK OLSSON


Patrik Olsson är en av Sveriges mest lovande unga förare och han har
stadigt klättrat mot toppen sedan han började sin racingkarriär med att
bli tvåa, bara 15 år gammal, i Renault 5 Juniormästerskapet i Sverige.
2006, under sin fjärde säsong som förare, blev Patrik tvåa i tyska ADAC VW
Polomästerskapet med två segrar och tre pole positions som bästa resultat.
Patrik kommer från en familj med racingen i blodet. Pappa Leif har tävlat
i rally och Patriks yngre bror, Niclas, kommer i år att efterträda sin
bror i Volkswagen Polo Cup i Tyskland.

-------------------------------------

28:e december

Hej alla,

Jag hoppas att ni har haft en bra jul och att ni tog till vara på den härliga stämningen som det är vid jul, även om det fattades lite snö i år. Jag vill även passa på att tacka för det gångna året och önska er gott nytt år.

Förberedelserna är nu i full gång inför nästa år och det jobbas för fullt. Dom absolut sista pusselbitarna hoppas vi kunna lägga i slutet av januari. En bra julklapp som jag fick var när ja på morgonen den 24:e läste på Berggrens blogg på Expressen att han hade rankat mig som nummer 22 av alla förare i sverige, alla kategorier (rally, racing, karting mm). Det är sådanna saker som gör att man får en stor bit motivation att jobba vidare på, att kunna komma högre upp på listan. Givetvis är det svårt att skriva ner en lista över vem som är bäst men den säger ändå att jag har skapat mig ett namn som nästan alla inom racingen vet vem jag är. Detta är ett fint resultat som vi har fått efter allt slit gonom årev. Vem kunde tro för 4 år sedan när jag rattade runt en gammal Renault 5 från 1979 att jag idag skulle vara med på en topp 30 lista över alla förarna i Sverige? Det kunde inte jag då i alla fall, men under tiden som har gått så har den bilden ändrats mer och mer och nu ser jag bara hur tränden fortsätter och att jag förhoppningsvis kommer att klättra ett par snäpp vidare uppåt. Tiden får utvisa den saken men jag vet att jag har kapaciteten till det med dom rätta förutsättningarna.

Har även börjat snickra lite på en ny hemsida som kommer att komma upp nån gång under våren, när får vi se, men innan säsongen drar igång ska den vara på plats.

Här nedan kommer hela topp 30 listan. Och nu vill jag ännu en gång önska er en god avslutning på 2006 och ett gott nytt 2007. Vi hörs!

Jan-Erik Berggren rankar de bästa svenska bilförarna 2006:

1) Alx Danielsson - World Series
Imponerande andra halva av säsongen.
2) Sebastian Hohenthal - Formel Renault
Iskall seger i årets jämnaste mästerskap.
3) Rickard Rydell - WTCC
Bara en sladd ifrån topplats i WTCC.
4) Mattias Ekström
Vann Race of Champions som en skön revansch för en tung DTM-period. Snabb i Svenska rallyt.
5) Lasse Larsson - rallycross
Lyckades bryta Hansens mångåriga dynasti.
6) PG Andersson - rally
Snabbast i lotteriet som kallas junior-VM i rally.
7) Richard Göransson - STCC
Snabbast i klassen.
8) Daniel Carlsson - rally
Tredjeplatsen i Svenska rallyt och solid satsning på 2007.
9) Patrik Flodin - rally
Vår nästa världsstjärna.
10) Thed Björk - STCC
Klokast i klassen. Värd en DTM-plats.
11) Marcus Eriksson
”Mackan” har ett bra gokart-cv inför debuten i formelbil.
12) Kenneth Hansen - rallycross
Tvåa var ett misslyckande.
13) Fredrik Ekblom - STCC
Tvingades köra taktiskt för att hjälpa Björk till titeln.
14) Björn Wirdheim - Formel Nippon
Bra debutår i serien och räkna med Wirdheim 2007.
15) Robin Rudholm - STCC
Bättre än sluttabellen visar.
16) Stefan ”Lövis” Johansson - Le Mans Series
50 år och nytt fabrikskontrakt för 2007.
17) Patrik Sandell - rally
Juniorvärldsmästare efter en märklig final i England.
18) Jimmy Johansson
Vann Polo Cup i Tyskland.
19) Jocke Nyman - rally
Vann Topdriver i Sverige och har en ljus framtid.
20) David Björk - STCC
Snabb på banan trots begränsade resurser
21) Daniel Roos
Jobbigt första år i England. Men Roos kan slå ut 2007.

22) Patrik Olsson
Skuggade Jimmy i Polon hela året.

23) Victor Henriksson
Från körkort till Fords fabriksteam på ett år.
24) Jimmy Joge - rally
Bra satsning på nationell nivå.
25) Roger Eriksson
Rallysläkten har fostrat en riktig racer. Vann JTCC.
26) Tony Rickardsson - Porsche
Inte snabbast - än, men Kung Tony drar till sig allas blickar.
27) Pierre Selander
Årets bäste i Formel Ford
28) Fredrik Lestrup
Mångsidig talang som är snabb i allt med ratt.
29) Anders Gullstrand
Gruskungen var på vippen att vinna hela Topdriver
30) Jan ”Flash” Nilsson - STCC
Entreprenör och racerförare i ett.

-------------------------------------

4:e december

NICLAS OLSSON KLAR FÖR POLO CUP

Nu följer Niclas Olsson, 16 år gammal från Göta, i storebror Patrik
Olssons fotspår och gör sin internationella racedebut under 2007. Niclas
kommer att köra Volkswagen Polo Cup nästa säsong i Tyskland, det
mästerskap som Patrik blev tvåa i 2006. Niclas gjorde bra ifrån sig vid
uttagningarna på Hockenheim-banan i Tyskland och han har nu fått
klartecken från Volkswagen Motorsport att han kommer att få köra i klassen
nästa säsong.


- Patrik blev sjua i sin första säsong och det kommer jag att försöka slå,
säger Niclas. Jag har fortfarande mycket att lära men målsättningen är att
kliva upp på pallen ett par gånger nästa säsong och att säsongen därpå,
2008, kunna utmana om mästerskapet.

Konkurrensen i Volkswagen Polo Cup är stenhård. Klassen samlar de största
talangerna inom europisk standardvagnsracing och bilarna har helt
identiska prestanda. De svenska framgångarna i klassen i år, dubbelseger i
mästerskapet genom Jimmy Johansson och Patrik Olsson, har gett positivt
genomslag på hemmaplan för Volkswagen i Sverige.

- Det är jätteroligt att traditionen med svenska förare i Polo Cup kan
fortsätta, säger Marcus Thomasfolk, informationsansvarig på Svenska
Volkswagen AB. Det är viktigt för oss att ha förare som tävlar på hög
internationell nivå och som kan kopplas till vårt varumärke i Sverige och
nu hoppas vi på fortsatta svenska framgångar.

För Niclas väntar nu en tuff vinter med hård träning inför den kommande
säsongen.

- Jag kommer att komma laddad till nästa säsong, säger Niclas. Polo Cup är
en av världens bästa plantskolor för förare på väg uppåt i karriären och
jag kommer att ta vara på den här möjligheten på bästa sätt.

_________

NICLAS OLSSON

Niclas Olsson, 16 år, kommer från Göta, strax utanför Göteborg. Han
började med motocross när han var tre år och övergick till gokart när han
var åtta år gammal. Sedan dess har Niclas samlat på sig mängder med segrar
och pallplatser i olika klasser. Vid 15 års ålder debuterade Niclas i
Volvo Original och redan under sitt allra första träningspass underskred
han banrekordet. Niclas fortsatte med att vinna mästerskapet 2006, den
förste junior som har tagit hem titeln sedan serien startade 1971. Niclas
siktar, precis som storebror Patrik, på att göra en internationell karriär
som racerförare.
_________

VOLKSWAGEN POLO CUP

Volkswagen Polo Cup körs som supportklass till det tyska
standardvagnsmästerskapet, DTM, där bland annat Mattias Ekström, Mika
Häkkinen och de andra storstjärnorna kör. Klassen har en stor publik, i
genomsnitt cirka 85 000 åskådare per tävlingshelg, och är därmed oerhört
attraktiv för förare och sponsorer. Bilarna som används är identiska och
prepareras av Abt Sportsline. Bilen, en Volkswagen Polo, är helt ombyggd
för racing och har en tvåliters motor på 150 hästkrafter och hela ekipaget
väger 1060 kilo. Förarna i Volkswagen Polo Cup får också genomgå ett
omfattande träningsprogram vid sidan av själva tävlandet - förutom fysisk
träning ingår att lära sig hur man hanterar media, sponsorer och partners.

----------------------------------------

2006-11-27

Back from Hongkong!

Ett av mina större äventyr i racinkarriären men också i hela mitt liv är över. I en vecka har jag jobbat som instruktör åt Volkswagen för privatpersoner som kör Golf GTI och R32, i Hongkong!

Redan innan resan var jag sprängfylld av förvntningar och jag måste säga att mina förväntningar infriades. Att verkligen vara där är helt otroligt, saker man bara har sett på internet och drömt om för man nu verkligen uppleva på riktigt, live! Under min vecka borta i Asien har jag lärt mig en hel del nya saker. Bland annat har jag utvecklat mina kunskaper att äta med pinnar, kört högerstyrda bilar i högertrafik, fått veta hur många taxibilar det finns i Hongkong, 20 000st vilket jag tycker är en hel del på en sådan liten yta. Överallt man vände huvudet fanns det en taxi. I Asien är dom även extremt gästvänliga, något jag reflekterade starkt under redan första kvällen när vi gick ut för att äta, jag menar Wilco som hade ordnat med allt åt oss, beställde i stort sett in hela menyn till middag, guidade oss runt fixade med det mesta mm mm. På ett sådant sätt blir det genast väldigt roligt att jobba då man känner att man kan ge och ta från varanadra.

Nog om detta. Banan som vi körde på var Zuhai International Circuit ligger ca två timmars körning från Hongkong. Banan var relativt enkel att hantera och lära sig, långa raksträckor och långsamma kurvor vilket kanske inte låter så kul men det blev ändå kul då alla kunder var på glatt humör, dom lyssnade och lärde allt mer och tillslut kunde man se en extrem utvecklig på framför allt vissa av förarna, dom som inte hade nån tidigare erfarenhet av att köra på bana vilket var både inspirerande och roligt. Alla tyckte att det var en hellyckad tid som vi tillbringade tillsammans och jag hoppas att jag kommer att få vara med om liknande saker i framtiden.

Nu väl hemma igen kan jag bara se tillbaka på en oförglömlig resa och fick jag chansen skulle jag utan tvekan åka tillbaka igen. Jag har lär folk saker, jag har lärt mig saker själv men kanske det viktigaste av allt, att jag har knytit nya viktiga kontakter som kan komma mycket väl till pass i framtiden vilket jag tror och hoppas att de gör.

Redan i morgon åker jag vidare till Stockholm för att spela in ett TV program med MTV i en av deras studior, mer information om detta kommer lite senare här på sidan!

Tills dess, kör så det ryker!

/Patrik

--------------------------------------

2006-11-29

Tvåa i ADAC Volkswagen polo cup!

Efter ett fantastisk år så är det nu klart att jag är tvåa i serien. Säsongen har inte varit helt problemfri men nu frame vid slutmålet är jag ändå väldigt nöjd.

Finalen på hockenheim började bra med att jag var snabbast på det fria träningen då det var blött på banan. Blött är mitt favoritunderlag så jag visste att jag skulle vara med där framme.

Till kvalet hade banan torkat upp och det var dags att åka på slicks.Bilen var inte tilll 100 % rätt inställd och kunde inte riktigt hänga med i de andras tempo. En sjätte plats blev det i alla fall. Min västa konkurrent i mästerskapet, Niclas Kentenich slutade dock sjua så det var ingen kattastrof då han i racet var tvungen att vara ett par placeringar före mig imål.

I racet på söndag morgon var det blött på banan igen vilket passade mig kanon bra. Tyvärr fick jag extremt myckethjulspinn och jag var nere så långt som på en nionde plats. Kentenich låg vid detta tillfället på en femteplats å det var nu dags för att ta tag i kragen och börja köra upp sig. Efter det första varvet hade jag tagit mig upp till en fjärde plats igen. Ner i en kurva bromsade jag mig till och med förbi två bilar! Varvet efter tog jag mig upp till en tredjeplats för att genast skaffa en lucka till gästföraren från sydafrika. Luckan upp till andra plats var dock rätt så stor i detta tillfället upp till andra platsen så jag bestämde mig för att bara bevaka då kentenich låg femma. När det var 5 varv kvar började jag få det riktigt understyrt. Samtidigt som jag tog in mark på andraplaserade Grünewald hade nu Kentenich börjat att åka riktigt snabbt bakom mig och när det var tre varv kvar var han så nära man bara kunde komma. Dock var jag snabbare än honom där dom bästa omkörningsställena fanns så jag kunde hålla undan in till mål med en tredje plats i racet och en andra plats i serien.

Tack till alla som har hjälpt mig under året, sponsorer, familen sammarbetspartners mm.Utan er hade det inte ens varit möjligt att ställa upp i racen.

Efter finalen stannade jag kvar i tyskland för att provköra SEAT leon supercopa. Bilen är ett extremt bra bygge med bla 300 hästar. Precis innan jag skulle testa öppnade himlen sig och det började att ös regna. Dock fanns det ett par förare där som hade kört SEAT ett par år tidigare och dom åkte jag ifrån ganska rejält med nästan 1.5 sekunder per varv vilket är otrologt mycket. 1.10.9 är också en mycket bra tid med tanke på dom förutsättningarna jag hade. Tiderna dom körde på i racet helgen innan var sekunden snabbare men dom hade inte heller lika mycket vatten på banan så jag var mycket nöjd med testet och även seat sade att det var mycket bra gjort.

Närmast väntar ett jobb jag ska göra för Volkswagen motorsport. Det är att åka till Hong kong för att vara unstruktör under tre dagar i en uttagning dom ska ha där för en serie liknande den dom har i tyskland. den 20:e bär det av och är åter hemma den 27:e vilket jag verkligen ser fram emot.

Mer om detta senare..

Tills dess ha det bra!

Patrik

---------------------------------------

2006-10-04

Niclas mästare i Volvo original cup!

Det började bra med alla fria tränigar på fredangen och jag tyckte de känndes mycket bra efter alla olika inställnigar som testade.

På lördagen så började det med tidskval och där kunde jag ta polen inför alla mina gäster som var där och kollade på mej. Jag kunde knipa den före Tohmas Guttomnsen från Norge, Jan Sundqvist som var min värsta kounkurent om mästerskapet blev bara fyra.

I racet kunde jag ta starten får min pole och sedan kontrollera racet bra. Det var mycket problem bakom mig som ledde till att jag kunde dra i från och skapa en hygglig lucka ner till andra platsen som var Jonas Nilsson. När det återsod 5 varv så körde Janne Sundqvist av i kvarn kurvan på banan och loppet var över för hans del. Det blev gul flagg i det partiet och jag i kapp en varvad bil. Eftersom att han fick bålflagg så gick han åt sidan och bromsade in krftigt för att han inte ville ligga i vägen för mig. Jag hann inte med att bromsa så jag körde om honom under gulflagg. Jag tänkte släppa för bi honom men då hade de redan hunnit bli safetycar efter att en bil slått runt på baksidan av banan. Jag kunde inte göra så mycket åt det och gick i mål som 1 efter safety bilen. Men för det misstaget jag gjorde så fick jag 30 sekunder tidstilläg så jag slutade på en slutlig 10 plats. Lite taskigt men eftersom att min värsta konkurent Janne hade kört av banan så kunde jag ändå vinna serien före Jonas Nilsson. Jag vann även VOC:s framhjuls drivna klass och så blev jag SSK-mästar efter ett fantastikt år. SSK- mtare innebär att man blir mästare av alla klasser som har deltagit under året.

Tack till er alla som har hjälpt mig och ett särsilt stort till Stendahls bil!

Nu har vi redan börjat med nästa år och jag hoppas kunna pressentera sattsningen i början av 2007.

Ha de gött så hörs vi.

MVH Niclas Olsson

-------------------------------------

Hej alla!!

Nu har jag kommit hem från Nürburgring där den sjunde deltävligen avgjordes. Nürburgring ligger på en mycket hög punkt uppe i bergen och vädret växlar otroligt fort, vilket ställde till det lite för oss alla.

På den fria träningen körde vi med regndäck på en upptorkande bana. Jag körde till skillnad från många andra i stort sett hela passet för att testa lite olika inställningar, framförallt lufttryck. Eftersom banan var upptorkande gick det givetvis snabbast mot slutet, det var även då många av dom andra började gå ut och var givetvis snabbare än mig då jag hade kört ett tag. Nionde plats blev det, inget att dra allt för stora växlar av då jag visste vad jag kunde.

Till kvalet blev vi återigen påminda om hur otroligt svårt vädret är att förutspå. Efter att banan varit torr större delen av eftermiddagen började det att dugga lite precis innan vi skulle köra. Tillslut togs det ett beslut om att vi skulle köra på slicks, ett bra beslut eftersom banan inte var så fuktig då banan torkade upp väldigt snabbt. Väl när däcken börjar sättas på plats kommer nästa person och säger att det ska vara regndäck, något som skulle visa sig vara fel för när kvalet började var banan snustorr och det hade slutat regna. Det var bara att gilla läget och åka ut å sätta en så snabb tid som möjligt. Får väl säga att det gick sådär med den saken. Det blev visserligen en femteplats men var en hel sekund efter. Anledningen var att vi inte har kört en enda gång med regndäck på heltorr bana, så det hela blev lite till ett lotteri. Glädjande nog var det två stycken gästförare framför mig, och dom tar inga poäng. Den ena föraren var Casper Elgaard som har vunnit danska touring märsterskapet dom två senaste åren och den andra var den föredetta DTM mästaren Kurt Thiim, så i princip kan man säga att jag blev trea i kvalet.

Till racet som gick på söndag morgon skulle vi då äntligen få sätta på våra slicks. Nya puckar och jag var redo för racet. Femteplats i starten innebär yttern ner i första kurvan, något som jag var glad över för på nürburgring går alla in och stänger i starten ned för rakan, så även denna gången. Efter en lite halvdålig start kunde jag rätta till det hela med att dra en "ytterrökare" som vi säger och bromsa mig förbi 3 bilar ner i första kurvan och få innern i dom två följande. Planen gick helt i lås och jag var hack i häl på gästföraren Casper Elgaard och uppe på en tredje plats, en possition som jag hade svårt att hålla då tysken Niclas Kentenich körde otroligt snabbt. I ca 8 varv lyckade jag hålla honom bakom mig men sedan gick det inte längre. Min däck blev aningen för varma så det var svårt att hålla samma tempo och mot slutet var det bara att köra på för allt va man var värd för att inte bli upphunnen bakifrån. Det blev jag inte heller så det blev en fin fin fjärdeplats, och i o med att det var Casper Elgaard som vann så fick jag poäng för en tredje plats. Med helgens fina resultat håller jag återigen ett löst grepp om andra platsen i totalen, ett grepp som ska bli starkare efter Holland som är om två veckor, där vi för övrigt kör dubbel race.

Jusst nu är det otroligt tight, vi är 5 kanske 6 personer som kommer att göra upp om andra platsen. En seger ger 60 poäng och med 3 race kvar är det hela 180 poäng kvar att köra om så mycket kan hända.

Under förra veckan var vi även med i tidningen TTELA, gå gärna in och kolla: http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=103499

För övrigt har jag lite problem med hemsidan nu. Därför är den inte uppdaterad på ett tag nu men innan Holland kommer problemet att vara löst.

Nu laddar jag vidare inför Holland. Tills dess får ni ha det bra!

MVH

Patrik

Race Nürburgring:

1 Casper Elgaard / DEN 14 varv (total tid 25:21:214) Gäst förare

2 Jimmy Johansson / SWE +1.022

3 Niclas Kentenich / GER +4.029

4 Patrik Olsson / SWE +5.042

5 Kurt Thiim / DEN +6.023 Gäst förare

6 Markus Grünewald / GER +6.035

7 Nicki Thiim / DEN +7.614Gäst förare

8 Christoffer Nygaard / DEN +14.469

9 Steffen Faas / GER +14.810

10 Andreas Pfister / GER +15.092

Totalen just nu:

1 Jimmy Johansson / SWE 344p

2 Patrik Olsson / SWE 212p

3 Christoffer Nygaard / DEN 209p

4 Niclas Kentenich / GER 204p

5 Steffen Faas / GER 189p

6 Makrus Grünewald / GER 172p

7 Stian Paulsen / NOR 167p

8 Constantin Dressler / GER 139p

9 Andreas Pfister / GER 139p

10 Timur Sadredinov / RUS 136p

-------------------------------------

Norisring

Så var då helgen avklarad. En helg som jag med facit i hand får vara nöjd med. Det började med att vi körde den fria träningen på lördag morgon kl 8:55, redan då var det ca 30 grader i luften och det dubbla och lite till i bilarna. Började lite lugnt för att veta hur nära murarna man kunde gå på denna stadsbana för att sedan ladda på lite extra. Det slutade med att jag var snabbast på träningen i det 24 bilar stora startfältet.

Till kvalet var det på med nya däck som gällde, trodde vi. För min del funkade det inte alls, det blev helt enkelt för mycket fäste för att det skulle gå fort. Hela 6 tiondelar långsammare på kvalet än på träningen som vi hade bara några timmar tidigare och en åttonde plats plus en liten besvikelse blev resultatet.

Till racet var jag tvungen att ladda 110% för att kunna ha någon som helst chans att att utmana om pallplatserna. När dom röda lamporna släcktes fick jag en kanon start och jag kunde bromsa mig om 2 bilar ner mot hårnålen. Precis innan jag ska svänga in i kurvan kollar jag till i backspegeln och ser bara en bil komma med en jädra fart och satt tillslut som ett frimärke i baken på mig. När jag väl kommer igenom första kurvan smäller Markus Grünewald och Jimmy Johansson ihop, Markus som för övrigt är min värsta konkurent i mästerskapet, fick bryta. Nu hade jag ett stort problem, han fick stopp precis framför mig och jag fick slänga mig åt högen emellan honom och räcket där det var en bil som samtidigt försökte köra om mig så jag fick fronten mot räcket men lyckades på nått mirakulöst sätt reda ut situationen och komma iväg som sjua. Redan på första varvet kom Saftey car ut på banan och fältet packades ihop ordentligt. När fältet släpps iväg igen är inte han som ligger framför mig med på noterna och dom fem fösta får en bra lucka. Jag lyckas dock bromsa mig förbi upp till sjätte platsen i första kurvan. Efter det hamnade jag i ett ingemansland. Jag hängde inte riktigt med dom framför och körde ifrån dom som var bakom. Efter ytterligare ett par varv ser jag att Ledaren Niclas Kentenich får en Drive through för att han har tjuvstartat och jag var nu uppe på femte plats som jag höll ända in över mållinjen. Efter racet kunde vi konstatera att bakaxeln var extremt dålig och att hjulinställningarna inte var som dom skulle och att detta skulle vara anledningen till att jag inte hade samma speed under racet som dom andra. Undra var det kunde ha slutat med en bil som var hel? Jag ligger nu kvar på en tredje plats i serien. Jag gick om Stian som var på en andra innan men tappade till danske Christoffer Nygaard som jag spottat upp sig nu det senaste och är verkligen med och utmanar. Ett annat kul besked var det jag fick efter racet. Volkswagen i China ville ha 5 förare från Polo cup som ska vara instruktörer i en kvalhelg och vara med och ta ut förare som ska vara med i deras serie nästa år, en likvärdig uttagning som jag var med i för att få delta i Polo cup. Datum vet jag inte ännu men jag skulle få besked i nästa månad någon gång.

Med vänlig hälsning/ Patrik

Race Norisring

1 Jimmy Johansson

2 Christoffer Nygaard

3 Steffen Faas

4 Timo Walter

5 Patrik Olsson

Tabellställning:

1 Jimmy Johansson

2 Christoffer Nygaard

3 Patrik Olsson

4 Steffen Faas

5 Niclas Kentenich

----------------------------------------

Ännu en dubbel för Niclas på Rudskogen!

Efter att det gick så bra på Anderstop hade jag självförtoendet på topp och hoppades på ännu en dubbelseger.

På fredagens fria hängde jag inte riktigt med den snabbaste till en början som var Jan Sundqvist som hade varit där tidigare i veckan och tränat lite. Men efter det sista tränings passet var det ändå jag som stog längst upp på listan.

På lördagens tidskval gick det myckt fort och jag var bara 7 hundradelar bakom Jan Sundqvist som knep polen. Trea var hemma föraren Frank A Dahl som tyvärr inte kunde köra racen eftersom att kopplingen hade gått sönder.

I det första racet missade Sundqvist en växel i starten och föll bakåt i fältet. Jag var inte sen att utnyttja detta utan var först in i första kurvan tätt föjt av en ny förare, Thomas Guttomnssen. Jag kunde sedan köra i från lite efter att han fick Jonas Nilsson tätt bakom sig och fick köra lite deffensivt. jag kunde sedan vinna med 7 sekunder före Guttomssen som kunde hålla undan för Nilsson och Per-Erik Jonsson.

I det andra racet startade jag först före Per-Erik Jonsson och Jan Sundqvist som blev 6 i det första racet. Jag kunde ta starten före Sundqvist men det blev ett riktigt tufft och roligt race efter att han låg mycket tätt bakom och letade luckor hela tiden. Det är inte lätt på en sån här smal bana som Rudskogen är och på det sista varvt gjorde jag ett litet misstag in i första kurvan och kom lite utan för spåret. Jag tappade lite och det gjorde att Janne kunde ta sig upp jämn sides med mig. Eftersom att han hade innespår i fick jag ta yttern och ligga i så hårt jag bara kunde och efter som att jag fick innern till den tredje kurvan kunde jag pressa mig om och vinna än en gång.

Nästa race avgörs på Kinnekulle ring och hoppas det går lika bra där.

Ha det bra!

MVH Niclas

--------------------------------------

En kanon helg för Niclas på Anderstop!

Efter ett litet uppehåll mellen premiären åkte jag till anderstorp med en ny lackerad bil som jag hade fått mycket beröm för.

På fredagens fria träningar var jag en av dom snabbaste och när sedan när tiskörningen kom så kunde jag ta min andra pole på rad. Jag var tre tiondelar snabbare än Per-Erik Jonsson och en halv sekund snabbare än Jan Sundqvist.

I första racet kunde jag ta starten och få en rejäl lucka ner till Jan Sundqvist efter att de hade varit lite gruffel efter den långa raksträckan. Jag kunde sedan göra några riktigt snabba varv ,jag körde lika snabbt som jtcc körde 2005, och gå i mål först med en marginal på 7 sekunder ner till tvåan.

I andra racet startade jag 1 ytterligare en gång efter att jag hade det snabbaste varvet i race ett och kunde ta starten före Sundqvist än en gång. Men denna gången blev det lite tuffare motstånd, men efter ett par varv in i racet blev Sundqvist hårt uppvacktad av Gustav Ransow och jag kunde göra ett litet ryck och vinna med en marginal på 3 sekunder.

Nu ser jag fram till nästa race som avgörs på Norska Rudskogen 2 juli.

Ha det bra tills dess.

MVH Niclas

------------------------------------

2006-06-06

Hej!

Niclas premiär på kinnekulle ring gav mersmak.

Redan två veckor innan premiären var vi upp och testade den nya bilen på kinnekulle ring som fungerade mycket bra. Jag var en av dom snabbaste direkt och jag kom mycket bra överens med bilen, och efter att vi köpt nya däck va vi en halv sekund snabbare än den snabbaste tiden förra året som var 1.04.3.

Efter att jag var så snabb på testet åkte vi till premiären utan att ha gjort några större förändringar på bilen. På fredagens fria tränigar tog jag det ganska lungt och säkert för att inte riskera något.

När det sedan var dags för tidskörning var det bara att ladda för jag visste att bilen var bra i ordning och att vi hade bra koll på den. Jag gick ut och laddade direkt för jag visste att det var dom första varven som gällde för att få den snabbaste tiden. Jag körde två varv och gick sedan in i depå då jag fick reda på att jag hade den snabbaste tiden. Nu var det bara att avakta och se vad som hände. Som tur var det inget som hände utan jag tog min första pole och var mycket nöjd, men jag visste att det skulle bli svårt för att jag hade Viktor Andersson vid min sida som har kört i många år.

I första racet tappade jag direkt två placeringar i starten efter att jag gjorde en lite fel växling men jag kommer ändå ut som trea efter första kurvan då jag hade Janne Sundqvist närmast framför mig. Han körde mycket deffensivt och det blev en del närkontakt tills han ställde sig på bromsen i en kurva där dommarna inte ser och jag åkte rakt in i hans bakdel av bilen, det blev en del skada på min bil också men som tur var det ingen fara utan båda kunde fortsätta racet. Vet inte varför han gjorde det men han vill väl inte bli ifrånåkt av en femtonåring. Jag tappade ner till sjäte plats men jag kunde sedan ta en plaserning och gå i mål på en hyffsad femte plats.

I race två startade jag på en femte plats och jag klarade första kurvan bra. Det var ett mycket tätt race och dom fajtades hela tiden framför mig. Jag låg sist i klungan så jag låg bara och avaktade på att något skulle hända. Det hände alltid något framför mig i stort sätt men inte något jag kunde tjärna på utan jag låg på min femte plats. Men när det var två varv kvar tills mål bestämde jag mig för att göra en attack på framförvarande bil. Jag gjorde ett försök och lyckades. Jag var nu uppe på fjärde plats och hade Sundqvist framför mig ytterligare en gång. Jag var uppe och visade mig men racet blev tyvärr rödflaggat när det återstog ett varv och loppet och avbröts efter att Linus Andersson med sin Volvo s40 kört av och voltat efter att ett stag gick sunder i bakvangnen.

Nu tar vi nya tag till Anderstorp som går 10-11 juni. Vi lackerar även om bilen tills nästa tävling och presenterar den här på denna sidan under bilder.

Ha det bra tills dess.

MVH Niclas Olsson

-------------------------------------

2006-05-22

Motgång på Oschersleben.

Helgen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.På fredagens fria träning körde jag bara ett varv på tid för att känna så att allt fungerade som det skulle inför lördagens kval och race. Anledningen till att det bara blev ett varv var det att jag trivs väldigt bra på just Oschersleben, därför sparade vi lite på materialet till kvalet.

Kvalen kördes som förra gången med ett ett pass över 2x20 minuter med 15 minuters paus. Redan under de första 20 minutrarna som var startuppställningen till första racet känndes inte bilen helt hundra och det skulle visa sig att det var höger frambroms som låg på lite vilket gör att man direkt tappar otroligt med tid. En sjätte plats blev dock resultatet i första kvalet. 15 minuters paus räckte inte till för att fixa till bromsarna och jag fick köra med problemen även under det andra kvalet där positionen slutligen blev den samma, en sjätte plats.

Precis innan starten skulle gå i race 1 började det att komma lite regndroppar. Banan blev omgående fuktigt och med våra slicks däck är det otroligt halt. Till en början handlade det därför bara om att ta det så lugnt som det bara gick för att inte riskera att åka av, en strategi som gick hem. Jag höll mig på banan medans två andra snurrade bort sig redan på första varvet. Efter ca 4 varv var banan dock torr igen och det gick att köra på riktigt snabba tider. I detta skedet var jag uppe på 4:e plats och jagade förbrilt trean Steffen Faas. Tillslut gjorde han ett misstag och jag kunde passera precis utan att vi krokade ihop, detta medförde dock att vi tappade mycket tid fram till Markus Gründewald som var på en andra plats. Efter att jag hade gått upp till tredje platsen var det bara att stå på så mycket som det gick. Jag tog in meter efter meter på Markus men mot slutet blev mina däck lite för varman och jag fick därför inrikta mig på att ta bilen i mål och plocka värdefulla poäng. Bilen gick som en klocka i racet och jag hade snabbaste tid med tre tiondelar.

Söndagens race gick riktigt bra, fram till första kurvan i alla fall. Efter att ha fått en kanonstart la jag mig i idealspåret för att inte trasslas in i en stor fight där det givetvis slutade med att två bilar smällde. Föraren som låg precis framför mig var lite väl uppmärksam på det och ställde sig på bromsen och jag tappar genast ner till en nionde plats. Efter det börjar jag köra upp mig, jag hade bra fart i bilen och det såg ganska bra ut även om det kunde varit bättre. På varv tre i sista kurvan kommer jag med bakhjulet utanför banan där det var blött och jag blev passagerare ut i gruset. Som tur var lyckades jag ha kvar lite fart i bilen så jag inte fastnade fållan men väl uppe på banan igen var jag på en 18:e plats och en framskjuten pacering var nu borta. Men efter att ha presterat varvtider mellan 1.44.5 till 1.44.9 som var ca 0.5-0.8 sekunder per varv snabbare än vad någon annan presterade under racet kunde jag ta mig upp till en 10:e plats innan racet rödflaggades. I resultatlistan blev jag senare nerpetad till en 11:e. Anledningen till detta är att man går på resultatet från föregående varv man passerar mållinjen och jag hade tagit en placering efter det. Hade inte racet blivit stoppat hade en 8:e plats inte varit helt omöjligt då jag hade en otroligt mycket högre fart än vad dom andra hade som var framför mig. Oscherseben är visserligen en bana som inte bjuder på så många omkörningsmöjligheter men med lite ilska gick det bra att ta mig till till en 11:e i alla fall.

I serien tappade jag nu ner till en tredje plats. Det är dock mycket jämt om andra platsen. Jag ligger endast ett poäng efter Stian Paulsen och två före fjärdeplacerade Markus Gründewald så allt kan fortfarande hända. Nästa race går på Norisring den 21-23/7 Ett långt uppehåll nu med andra ord.

Ha det bra!

Patrik

Fr.v Markus Grünewald, Jimmy Johansson, Patrik Olsson, Nico Bastian

--------------------------------------

2006-05-02

Hej!

På grund av tekniska problem så har jag inte kunnat uppdatera sidan nu under helgen men här kommer en lite komentarer.

Hoppas att helgen har varit bra, för min del har den varit mycket lyckad. Tävlingarna på EuroSpeedway slutade med att jag kunde räkna in min första seger i ADAC VW Polo cup under lördagens race plus ytterligare ett bra resultat i söndagens race med en andra plats.

Redan på fredagens fria träning hade jag mycket bra fart, både i kroppen och bilen. Efter att ha kört endast 3 varv på tid slutade det med en andra plats endast hundradelar efter min danska motståndare Christoffer Nygaard och det lovade gott inför lördagens kval som vi körde tidigt på morgonen.

Eftersom det var dubbelrace under helgen hade vi ett upplägg i kvalet som var på 2x20 minuter med 5 minuters paus emellan passen, alltså dom första 20 minutrarna var kvaltider för race 1 och resterande 20 för race 2. Kvalet kördes till motsats under fredagens torra förhållanden på en upptorkande bana, dock inte så tort att det gick att köra med slicks utan det var regndäck som gällde. I det första kvalet skulle jag ladda fullt för att sätta en bra tid så att jag skulle slippa gå ut på banan igen då regndäcken tar ganska mycket stryk efter ett par varv i upptorkande väder. Taktiken gick nästan hem, jag hade bästa tid men mot slutet var det tre förare, Nicklas Kentenich, Christoffer Nygaard och Steffen Faas, som kunde straffa min tid. Jag beslutade att inte gå ut och försöka ta tillbaka bästa tiden för att ha så fräscha däck som möjligt till kval två då vi inte fick lov att byta däck. Med en likvärdig taktik som i första kvalet satte jag en mycket snabb tid i inledningen som var hela 0.5 sekunder snabbare än tvåan Steffen Faas. Mot slutet gick jag ut för att försöka förbättra tiden ifall att någon annan skulle slå min tid men jag lyckades bara köra på en tid som var 0.01 sekunder långsamare än den jag hade från innan och det var inte heller någon som kunde straffa min min tid och jag kunde räkna in en 3:e pole position placering i Polo cup.

Lördagens race kördes i ösregn och startades därför bakom safety car, något som visade skulle gynna mig. Redan över startlinjen hade vi fyra som låg i täten fått en liten behövlig lucka. Detta passade jag på att utnyttja till 100 procent och kunde då enbart koncentrera mig framåt och snabbt ta mig förbi och upp till en tredje och på samma varv upp till en andra plats. På varv två gjorde Nicklas Kentenich ett litet misstag som räckte för att jag skulle kunna ta mig upp i ledningen, en ledning som jag ökade för att sedan ligga och bevaka in till mål för att ta min första seger!

I söndagens race var det ganska likvärdiga förhållanden som under lördagens kval. Blött till en början för att efter några varv övergå till torrt väglag. Även denna gången hade Volkswagen bestämt att det skulle vara regndäck på bilarna. Efter en relativt bra start kunde jag hålla ledningen från pole position i två varv. Jimmy som startade från tredje plats hade letat sig upp kunde ta över ledningen och jag hade svårt att hänga på då vi hade gjort en liten miss med lufttrycket. Efter ytterligare ett par varv började Steffen Faas komma närmare men i takt med att mina däck blev bättre blev hans sämmre och jag kunde hålla min placering in i mål utan någon större dramatik vilket kändes skönt.

Bra var det också för min del i mästerskapet där jag klättrade från en sista till en andra plats. Nu kommer jag att börja ladda inför racet på Oschersleben där det också är dubbeltävling och många poäng att plocka in på ledande Jimmy i serien och vem vet, kanske till och med gå upp i ledning, men jusst nu tar jag en tävling i taget och inte säga nått i förväg.

Ha det super! / Patrik

-------------------------------------

2006-04-10

Efter att ha upprepat bedriften från förra året med att ta en pole positon så var mitt mål givet, att ta en första seger. Redan under den fria träningen där jag hade den andra snabbaste tiden kände jag att den nya bilen passade mig bättre på Hockenheim än va den gjorde förra året så mitt självförtroende höjdes ytterligare en aning innan det var dags för tidskörning.

I tidskörningen körde vi med samma taktik som förra året i finalen och det visade sig vara en vinnande taktik med tanke på att jag hade pole position den gången och lyckades nu upprepa den bedriften med att ta min andra pole i ADAC VW Polo cup. Varvet jag fick till var dock inte ett felfritt och på så sätt kändes det bra inför söndages race då vi kanske hade dom bästa däcken då vi hade kört mycket lite på den uppsättningen som man har tillgång till.

Efter en lite halvdålig start gick jag in jämsides med Jimmy Johansson i första kurvan och släppte honom bara för att inte trassla till det i inledningen. Efter två varv hade vi två fått en ganska betryggande ledning och jag kunde gå om honom på samma varv då jag kände att jag hade mer att ge. Bilen var helt underbar att köra och jag kunde på så sätt bygga upp en lucka ganska omgående. Men med fem varv kvar grusades mina förhoppningar om en första seger ganska ordentligt. Efter den långa parabolika kurvan kommer en hårnål som vänder tillbaka. I slutet av den rakan har vi ca 200 km/h och bromsar ner till 50 km/h. Precis när jag hade börjat att svänga in i kurvan så kommer nykomlingen Stian Paulsen från norge från sin tredjeplats och dammar rakt in i mig och mitt race var på så sätt över. Precis innan jag ställde mig på bromsen kollade jag till i bakspegeln och jag såg precis vart han var och han var en bra bit bakom så givetvis påbörjar jag min sväng och jag såg honom inte förrän det small. Snacka om att jag blev chockad. Med tanke på att han låg så långt åt höger på banan som han gjorde under sjävla inbromsningen så kunde jag inte heller se honom i bakspegeln i det ögonblicket. Mycket tråkigt då jag verkligen hade fart för en seger. Ett race är nu avklarat men det är 9 race kvar så mycket kan hända och jag kommer inte att gå in i racen för att bli tvåa utan det är seger som räknas.

Nästa racen går på EuroSpeedway Lausitz om tre veckor, den 28-30 april, där vi för övrigt kör dubbelrace, en bana som jag var snabb och lyckades bra på förra året.

Patrik

-------------------------------------

2006-03-23

Premiären smyger sig allt närnare och jag har nu varit nere och testat på Oschersleben för att köra säsongens inledande tester. Nytt för i år är att man har satt på en diffspärr, ett lättare svänghjul och en race koppling något som är mycket possitivt. Bilen är helt annorlunda att köra och kräver en lite aggresivare körstil, något som jag inte ser som en nackdel för mig då jag var med topp tre under alla passen som kördes under helgen och kom riktigt bra överens med bilen.

Första passet körde vi på tisdag morgon kl 8:30. I nollgradig temperatut åkte vi ut på banan för att köra av sig lite ringrost som man har fått över vintern. Dagen gick ut på att testa olika inställningar och vi koncentrerade oss framförallt på däcken, samt att jag skulle leta efter var gränsen gick för hur snabbt man kunde köra i olika partier, så det blev ett par snurrningar. Det är ju på testerna som man ska finna dessa gränser och jag känner nu att jag vet precis hur jag ska köra för att ta mig runt fortast möjligt. Efter det var jag snabbast under dom tre förljande passen men fick se mig besegrad i det sista för dagen av landsmannen Jimmy Johansson.

Nästa dag bjöd inte på varmare väder. Fortfarande nollgradigt i luften och det tog alltid ett extra varv innan man hade värme i däcken och kunde attakera fullt. Efter att ha testat ut lite nya inställningar var det nu dags för att sätta på nya däck på alla bilar. Efter ett par uppvärmnings varv fick jag till ett relativt bra varv men långt ifrån perfekt. Det gick dock inte att köra ett snabbare varv än vad jag gjorde då däcken tappar det allra bästa greppet efter ett par varv. Tiden som jag körde på under det passet blev 1.43.094 och var två tiondelar efter Jimmy Johansson som var snabbast och hela åtta tiondelar (!) före Niclas Kentenich som var trea. Tiden som jag åkte på nu var med dom nya inställningarna hela 3 sekunder snabbare än vad jag gjorde i sommras i 35 graders värme och mycket gummi på banan. Nu har dom andra i serien något att fundera över fram till premiären som går på Hockenheim den 9:e april. Efter dagen var det flera personer från ledningen fram och tackade för den fina körningen. Att köra så mycket snabbare än bakomvarande var dom väldigt imponerade över. Jag åkte även hem i vetskap om att bilen var hel, en hel del förare satte nämligen sina bilar i räcket i det kalla vädret.

Nu laddar jag vidare inför premiären på Hockenheim.

Nedan finns en sammanställning över de 10 snabbaste tiderna under testet:

  1. Jimmy Johansson 1.42.871 (S)
  2. Patrik Olsson 1.43.094 (S)
  3. Niclas Kentenich 1.43.873 (D)
  4. Steffen Faas 1.43.888 (D)
  5. Andreas Pfister 1.43.944 (D)
  6. Alexander Rambow 1.43.972 (D)
  7. Stian Paulsen 1.43.981 (N)
  8. Markus Grünewald 1.43.993 (D)
  9. Sebastian Voges 1.44.054 (D)
  10. Constantin Dressler 1.44.075 (D)

--------------------------------------

2006-03-15

Vi är nu inne i mars månad och det är lite mindre än en månad kvar tills vi kör premiären på Hockenheim. Förberedelserna håller på för fullt och en av de egenskaper som man måste ha som racing förare är en bra fysik. Därför var jag den 10-12 mars nere på ett träningsläger som Volkswagen hade arrangerat.

Redan klockan sju innan frukost på mornarna var det dags för 45 minuters löpning. Under lördagen hade vi två stycken fittness pass, med inriktning för träning rygg, mage och axlar, innan det slutligen var dags för en orienteringsrunda på ca 45 minuter. Det var även en del media på plats, bland annat ett TV team och några tidningar som gjorde repotage samt TV program. På lördag morgonen fick jag även se i tidningen att jag är en förhands favorit till att vinna serien, vilket kommer att bli tufft men inte omöjligt med tanke på min avslutning förra året.

Redan nu på måndag ska jag ner igen för att göra ett första test för året på Motopark Oschersleben. 21-22 mars är datumen vi kommer att köra på och testet kommer att omfatta totalt 10 träningspass som är mellan 30-50 minuter. Enligt vad jag har hört ryktesvägar så har även bilarna modifierats lite, men detta är något som vi märker väl på plats. Ni kommer att kunna följa hur det går på testet här. Jag kommer att lägga ut lite tider och kommentarer allt eftersom.

MVH Patrik

----------------------------------------

2006-02-20

Komentarer efter motorsport games

Under helgen som gick körde jag motorsport games inne i Globen. Detta var första gången som man någonsin lagt en bana i asfalt inne i globen. På ondagen förra veckan körde man in mer än 300 ton asfalt och under söndagnatten körde man ut alla massor igen. Detta trevliga projekt som samlar sveriges främsta förare under ett och samma tak kommer att köras i minst två år till.

Om vi ska prata om min prestation under helgen så blev det inte som jag hade tänkt mig. Visserligen hade jag inte så höga förväntningar innan jag åkte upp men väl på plats så vill man ju givetvis nå så långt som möjligt. Eftersom området var ganksa litet som vi körde på blev det en bana med mycket snäva kurvor. Vi som körde i talangracet fick köra hyrkartar för att senare om man gick till final få köra sport 2000 kartar, som är en ganska vass klass i Sverige. Hyrkartar har som ni vet inte allt för många hästkrafter så det gäller att hålla farten uppe hela tiden, någor som är ganska svårt när banan nu var som den var. Jag som är en ganska lång person har därför som ni förstår en liten nackdel gentemot alla andra då jag har mer vikt att släpa runt på ute på banan, vilket resulterar i sämmre varvtider. För att det ska bli så jämna race som möjligt skulle man behöva vikta upp kartarna för dom som väger lite. Hur som hellst så startade jag åtta i kvalet, dom fyra främsta gick till final senare under kvällen. I starten blev det en hel del gruffel så det var bara att ge allt va man hade och försöka ta så många placeringar som möjligt. I mitten av det fjorton varv långa racet tapade jag en del till framförvarande efter en hård fight med en medtävlande. Dock kunde jag efter en stark körning ta mig fram till klungan igen. När det är så jämt som det är så är det mycket svårt att ta sig om alla men jag gjorde ett försök och var ett tag uppe på en sjätte plats med femman och fyran aldeles framför mig. Jag halkar dock tillbaka igen till min åttondeplats då racet plötsligt flaggas av och jag har svårt att tro att vi åkte fjorton varv som vi skulle. Likadant sade alla andra som körde i mitt race. Efter racet såg jag att jag hade satt den tredje snabbaste tiden i racet, vilket var 0.5 sekunder snabbare än i kvalet och ett bevis på att farten fanns där, men det är svårt att tillämpa den när det är så oerhört jämt. Vi var exempelvis totalt fyra personer som körde exakt på tiondelen samma tid, vilket vittnar om hur jämt det verkligen var.

Överlag har jag i alla fall haft en mycket lyckad helg. Racing handlar ju inte bara om att köra utan även att synas, och det har jag ju verkligen gjort då Globen under helgen besöktes av drygt 19 000 personer. Man knyter även en hel del nya kontakter under en sådan här helg vilket kan vara bra att ha inför framtiden.

Nu laddar jag för säsongen i Tyskland som för mig börjar den 21-22 mars då vi har ett första test på Oschersleben. Första racet kommer att gå den 7-9 april på Hockenheim ring. Ny bana för året är Brands hatch i Englad som vi kommer att köra den 30 juni till den 2 juli. Alla race kommer att köras i Tyskland utom just när vi besöker England och även Zandvoort i Holland som vi även besökte förra året.

/ Patrik

 

---------------------------------------

2006-01-22

Motorsport games i globen!

Nu är det klart att jag kommer att vara med och tävla i motorsport games som går den 18-19 februari i globen. Med i tävlingarna kommer bara de bästa förarna från hela landet, plus några från andra länder, att vara med. Jag kommer att vara med i en klass som heter talangracet där morgondagens stjärnor kommer att göra upp. Den som står som slutlig vinnare i talangracet kommer att få en startplats i STCC masters som går som sista gren under söndag kväll. Totalt kommer talangracet att omfatta 24 förare och racen kommer att köras lördag eftermiddag plus båda föreställningarna under söndagen.

I och med att jag i februari fyller 18 så har jag nu varit på min första körlektion. Läraren tyckte att det gick bra och han sa att det jag gjorde under en halvtimma tar det en nybörjare att göra under 15 lektioner, vilket låter mycket lovande.

MVH/ Patrik